Bob Dylan: "I practice a faith that's long been abandoned, ain't no altars on this long and lonesome road"

Bezoekers vandaag: 208Bezoekers totaal: 452483
Welcome to the website of Kees de Graaf
Kees de Graaf keesdegraaf.com

Gastenboek

Hartelijk dank voor het bezoeken van mijn website. Ik nodig je van harte uit in mijn Gastenboek een reactie te schrijven. Click daarvoor op het reactieformulier -rechts boven. Thank you very much for visiting my website. Please write a comment in my Visitor's Book. To do so, please click on 'reactieformulier' - on the right top.

Reactieformulier

Eindelijk eens een kritische en inhoudelijke bespreking van dit bijzondere boek. En dan ook nog eens zeer uitgebreid. Zelf heb ik het boek vorig jaar ook twee keer kort na elkaar gelezen, iets wat normaal gesproken nooit gebeurt. Het heeft me geraakt, zoals het veel mensen heeft geraakt. Het blijft een bijzonder boek. En toch had ik inderdaad vragen bij de opzet van het boek, een beetje een soort moeilijk toegankelijke raamvertelling, maar ook over bepaalde uitgewerkte idee├źn, zoals de personificatie van de Wijsheid. Maar toch is en blijft het een eyeopener. Een tegenhanger van de theologie. Ik waardeer deze bespreking van het boek, al ben ik het zeker niet in alles eens met de kritiek.

Anton Verweij13-11-2010 14:16

Moeten we mensen dankbaar zijn voor hun goedheid of moeten we God danken dat Hij de wereld niet vergeet. We zijn altijd zo gewent om God te verantwoordeing te roepen als het mis gaat, natuurrampen, wrede dictators e.d. Terwijl we meer reden hebben God dankbaar te zijn voor het goede dat we nog mogen ervaren, in de natuur maar ook in de mensen. En dat gaat dan even buiten die vrije wil om.

JaapZ13-11-2010 00:18

Leuke website Kees, heb je die zelf gemaakt?
Veel succes!
Jan Breman

Jan Breman12-11-2010 23:31

Eigenlijk zijn dit zaken waar we net als engelen graag een blik achter zouden willen werpen. Al onze redeneringen schieten te kort omdat ons denken menselijk is. Wellicht heeft Boyd wel gelijk over dat hart dat bereid is, maar vergeet dan niet wie dat hart bereid heeft gemaakt. Als God voor je is wie zou dan tegen zijn, maar als God niet voor je is? Eigen schuld?
De Bijbel is toch een boek voor gelovigen en die worden door deze zaken versterkt, het is enkel genade, ik kan er niets aan doen en het dus ook niet verknoeien. (Ook dat is kort door de bocht)

JaapZ12-11-2010 20:35

Beste Kees,

Ziet er te gek uit! Leuk ook die foto van jou uit je jonge jaren, net Bob Dylan.

We spreken elkaar snel en hartelijke groet van,
Ronald

Ronald Boiten12-11-2010 20:31

Helder. Maar welke passages van de Dordtse Leerregels geven aanleiding tot een vertekend beeld?

maarten12-11-2010 20:31

Het valt me op dat je niet verwijst naar wat, in mijn nederige opinie, kernteksten zijn over volharding: Jacobus 1 (beproefdheid van geloof, en de noodzaak van gebed) en 1 Petrus 1 (een toren van elkaar ondersteunende christelijke deugden).

Arjen Vreugdenhil12-11-2010 20:27

Kees,

Ziet er goed uit! 'k Kom zeker nog een keer terug om het goed te bekijken.

Groet,

Henk

Henk Rompelman12-11-2010 20:22

Leuk je ook op deze manier te ontmoeten.
Succes met de site, of eigenlijk met het creeeren van de inhoud.

Frans van de Giessen12-11-2010 18:45

Helemaal mee eens!



Ter aanvulling:

 - In Jak. 2 wordt gespoken over synagoge waar blijkbaar zomaar vreemden kunnen binnenlopen, arm of rijk; dat klinkt niet bepaald als een huiskring.

In Hand. 13 lezen we dat de hele stad bijeenkomt (synago).

 - Na het apostelconvent wordt de kerk in Antiochie bijeengebracht: een synagogein van een grote menigte (plethos)! Opnieuw is het hier moeilijk voor te stellen dat het om huiskringen gaat.

 - In Hand. 20:7 komen de discipelen samen (synago) om brood te
breken. Dat hier niet sprake is van een kleine "eat, pray, love" groep
is wel duidelijk uit de beschrijving van de ontmoetingsplaats: een
royale zolder met veel lampen en een groot raam.

Arjen Vreugdenhil12-11-2010 17:17

[1]      «      6   |   7   |   8   |   9   |   10      »      [10]
Reactieformulier

Reactieformulier